Atze Atsma & Christiaan de Jong – Interfaca

Atze Atsma - commercieel directeur Interfaca - Ondernemers
40
#hierhuisinnovatie Actieve deelnemers Atze Atsma & Christiaan de Jong - Interfaca

Hoe hout tot beleving werd gebracht. Het verhaal achter het product, de merkbeleving en de mensen achter Interfaca

Het #hierhuistinnovatie Huis is op dit moment te bewonderen bij Interfaca in Drachten. Uit handen van Wim Postma van 365verbonden ontvingen Christiaan de Jong en Atze Atsma het huis. Interfaca is in 2015 per toeval ontstaan. Drie gelijkgestemden sloegen de handen ineen toen ze merkten dat ze bij hun huidige (grote) werkgevers de ondernemersdrift die ze in zich hadden, niet kwijt konden. Tijd om samen te gaan ondernemen dus. En wel in hout. Hout als gevelbekleding is anno 2022 vrij normaal. Maar destijds had hout nog een heel ander imago. Tijd om daar meer over te horen.

Het was dus 2015 toen de drie oprichters een vliegende start ervaarden. Toen bekend werd dat ze de houtbouw ingingen lagen de eerste opdrachten al op de stoep en vonden ze snel een leverancier in Finland. Verklaring hiervoor is dat de houtbouw snel in opkomst was gekomen. Interfaca koos vanaf moment één al een vrij innovatief pad: inzetten op de merkbeleving. Destijds zagen veel consumenten hout als een saai en onderhoudsonvriendelijk product. Interfaca koos ervoor om mensen op een andere manier kennis te laten maken met het product en bouwden daaromheen een social media strategie. Al snel konden ze door innovaties laten zien dat hout lang niet zo saai is en dat onderhoud door slimme oplossingen reuze meeviel. Hout werd hot!

“Wij verkopen ons product niet direct aan particulieren, maar via professionele handelaren. Toch hebben wij er altijd vanaf moment 1 op ingezet om de merkbeleving wel te bouwen bij consumenten en architecten. Zo bouwden we de vraag van onderaan op. Die strategie heeft gewerkt voor ons. Per week versturen we meer dan honderd sampleboxen aan architecten, aannemers en particuliere opdrachtgevers die onze producten willen zien, voelen en ruiken. Hout is echt een beleving geworden, daar ben ik trots op”, aldus Atze.

Inmiddels werken er zo’n 20 mensen bij Interfaca en gaat het goed met het bedrijf. Toch kijken ze verder. De innovatie en ontwikkeldrift is nog altijd groot. Er liggen plannen voor het aankopen van een bos en er wordt actief gekeken hoe Interfaca samen met andere bedrijven een slag kan slaan op het gebied van duurzaamheid: “Een bedrijf is meer dan de ruwe zakelijke kant. Ik geloof dat we allemaal een rol hebben om deze wereld mooier te maken. Te beginnen voor de mensen die voor ons werken, vanuit daar de klanten waarvoor we werken en uiteindelijk voor de aardbol waarop we leven.”

Die gedachte omarmen wij graag. Op naar meer mooie huisoverdrachten.

Een netwerk van 50 mensen en counting...

Ben jij onze volgende uitbreiding? Je bent welkom!

Menu