Jeroen van der Weij – Datas

Jeroen van der Weij - sales manager Datas - Ondernemers
37
#hierhuisinnovatie Actieve deelnemers Jeroen van der Weij - Datas

“Klein beginnen en gestaag groeien, van kopieerautomaat tot totaaloplossing.”

Het #hierhuistinnovatie Huis heeft even gelogeerd bij Jan Brolsma van Elfsquad en nu is het de hoogste tijd om het Huis weer door te geven aan een ander persoon binnen de 3 O’s die staat voor innovatie. De keuze van Jan viel op Jeroen van der Weij van het bedrijf Datas.

Datas is opgericht in 1989 en begon destijds met het verkopen van kopieermachines. Maar stap voor stap ontdekten ze bij Datas dat ze de markt konden vergroten. Kopieermachines verbruiken ook papier en toners en zo ging Datas ook dat verkopen. Een dikke 30 jaar later kan je bij Datas terecht voor alle kantoorbenodigdheden die je maar kan bedenken. Van vloerbedekking tot koffie en alles wat daar tussen zit. Bij Datas verkopen ze niet de spreekwoordelijk ‘nee’. Jeroen vertelt: ‘Wij onderscheiden ons in service. Voor elk probleem dat de klant heeft zoeken wij de oplossing. En in dat zoeken gaan we ver.” Datas zit in Sneek, Leeuwarden, Groningen en dus ook in Drachten. Jeroen zit al bijna 29 jaar bij Datas en is verantwoordelijk voor de sales in Drachten.

Het gesprek tussen Jan en Jeroen ging al snel over de krapte op de arbeidsmarkt: “Overal waar je in de binnenstad komt hangt er wel een briefje op het raam dat ze collega’s zoeken. En dat is bij ons niet anders. De geschikte personen zijn gewoon lastig te vinden” aldus Jeroen. Ook Jan ziet dit: “Drachten heeft onder jongeren niet een ‘hip’ imago. Je moet bijna alwel uit deze regio komen wil je er de pracht van inzien. Daar zit dus een uitdaging. Want deze regio heeft zeker wel veel te bieden.”

Dat hippe imago dus. Verliezen we daar op dit moment de slag ten opzichte van Leeuwarden en Groningen? Jeroen en Jan denken (deels) van wel: “Ook Leeuwarden had lang een beetje een suf en verouderde uitstraling. Maar als je ziet wat daar in 10 jaar is gebeurd, is dat imago helemaal gekanteld. Dat begon bij het aanpakken van infrastructuur en het aantrekken van grote evenementen. En nu herken je Leeuwarden bijna niet meer terug als je er jaren niet bent geweest. Die slag kunnen wij hier ook slaan en zijn we zelfs al aan het slaan. Kijk naar wat een mooie bedrijven hier zitten.”

Jeroen en Jan zijn het eens, Drachten heeft zo veel te bieden. Het moet alleen zichtbaarder worden voor (voornamelijk) de jongere doelgroep. De jeugd heeft de toekomst en daar moeten we op inzetten!

Een netwerk van 50 mensen en counting...

Ben jij onze volgende uitbreiding? Je bent welkom!

Menu