Jos Blom – B&F Foodfactory

Jos Blom - algemeen directeur B&G Foodfactory - Ondernemers
17

De ijspegels hangen aan het #hierhuistinnovatie Huis – Jos Blom

Pieter Boutsma bracht het Huis naar Noordpoolachtige temperaturen. En dat terwijl gedurende die reis de tempratuur op thermometer in de auto met de minuut leek te stijgen. Het Huis was namelijk op een zonovergoten woensdagmiddag onderweg naar de ijsfabriek van B&G Foodfactory in Surhuisterveen.

Het was algemeen directeur Jos Blom die het Huis op gepaste afstand overhandigd kreeg van Pieter. Jos is van origine een bankier en werkte vanuit die rol 13 jaar voor ABN-AMRO. Daar ontmoette Jos zijn huidige vrouw die ook gelijk de link vormde naar zijn huidige werk. Jos z’n vrouw had in die tijd al een winkel in Surhuisterveen waar ze onder andere ijs verkocht. Dat wierp bij Jos de volgende vraag op: waarom ijs inkopen als je het ook zelf kan maken? En zo geschiedde. Jos zocht contact Henk van der Heide en Niels Grootenboer. En zo gingen een bakker, marketeer en bankier samen ijs maken.

Binnen no-time lagen de retailconcepten van B&G in de schappen van onder meer Albert Heijn en Jumbo. Maar als snel kwamen de mannen erachter dat het verloop van merken in het ijs-schap snel gaat. Merken die het ene jaar in de winkel lagen, werden er een jaar later weer ‘uitgegooid’. “En dus gingen we steeds meer concepten maken of binnenhalen. Als de ene van de plank afviel, hadden we de andere alweer klaar staan.” Op die manier groeide B&G in 8 jaar tijd naar 25 concepten. Die snelheid konden ze maken doordat B&G de toegang kreeg tot een 3D-printer die ervoor zorgde dat eigen mallen gemaakt konden worden. “Als ik vandaag een vorm krijg, kan ik die morgen in mal hebben en heb ik het overmorgen in een ijsje. Die snelheid heeft bijvoorbeeld Unilever niet. Innovatie die ons onderscheidt.”

Inmiddels levert B&G vanuit Surhuisterveen aan zo’n 10 Europese landen en maakt het zo’n 35.000 ijsjes per dag. Die aantallen haalt Pieter als consument niet. “Maar waar veel mensen vla eten, eet ik een ijsje na het eten. Aan mij hebben jullie dus een goeie,” zegt Pieter met een knipoog. B&G heeft meerdere samenwerkingsverbanden met partijen als Flevosap en FrieslandCampina. Maar ook lokale ondernemers werken ze graag mee samen. “Een Rupert bijvoorbeeld, daar zit yoghurt uit Vegelinsoord en fruit uit de regio in. We willen graag toewerken naar een propositie waarin we gezien kunnen worden als het gezonde alternatief van Ola.”

Corona had voor B&G wel een grote impact. Ineens lag de horeca stil en dus werden er daar 0 ijsjes verkocht. Drie dagen na het uitbreken van corona nam Jos een rigoureus besluit: ze gooiden de ijsfabriek dicht en gingen desinfectant maken. Binnen een paar dagen hadden ze de ingrediënten om 880.000 liter desinfectiemiddel voor in de zorg te maken. Volle bak gingen ze bij B&G los. Er werden extra mensen aangenomen en de hele bedrijfsvoering werd omgegooid. Een staaltje innovatie waar wij onze spreekwoordelijke pet voor afnemen.

Initaitiefnemers, ondernemer of een hele andere rol…

Met deze mensen zijn we nu al bezig!

Een groeiend innovatief netwerk..

Ben jij onze volgende uitbreiding? Je bent welkom!

Zet jij jezelf op de kaart?
Beweeg met ons mee op #hierhuistinnovatie







Menu